Ei minulta mitään puutu

Jeesus hyvä paimen 2.

Daavidin virsi. Herra on minun paimeneni, ei minulta mitään puutu.
Viheriäisille niityille hän vie minut lepäämään; virvoittavien vetten tykö hän minut johdattaa.
Hän virvoittaa minun sieluni. Hän ohjaa minut oikealle tielle nimensä tähden.
Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en minä pelkäisi mitään pahaa, sillä sinä olet minun kanssani; sinun vitsasi ja sauvasi minua lohduttavat. Sinä valmistat minulle pöydän minun vihollisteni silmien eteen. Sinä voitelet minun pääni öljyllä; minun maljani on ylitsevuotavainen.
Sula hyvyys ja laupeus seuraavat minua kaiken elinaikani; ja minä saan asua Herran huoneessa päivieni loppuun asti. ”
PS. 23. 1 – 6. KR. 33/38.

Kuningas Daavid toteaa, ” Herra on minun paimeneni.” Vanhassa testamentissa, Herra on Jumala ja Jeesus, koska Jeesus on ollut aina Isän tykönä. Jeesus itse sanoo: ” Minä olen hyvä paimen.” Meistä Jeesuksen seuraajista sanotaan, että olemme lampaita. Kristus kaitsee lampaitaan. Daavid jatkaa.

Viheriäisille niityille hän vie minut lepäämään; virvoittavien vetten tykö hän minut johdattaa.
Hän virvoittaa minun sieluni.”

Usein me kristityt väsymme, elämä ei ole helppoa. Haasteita on paljon ja vastoinkäymisiä tulee jokaiselle. Näin on ollut aina, etenkin tämä aika missä nyt elämme, on erityisen kovaa ja raskasta. Maailmasta tulee ahdistavia asioita elämäämme ja koetukset tulevat entisestään lisääntymään. Elämmehän lopunaikaa. Jumalan sanaan uskovat saavat kokea erityisesti, monenlaista syrjintää ja väheksyntää. Pidetään sairautena ja epänormaalina, vähintään outona ihmistä, joka uskoo Kristukseen.

Aitojen Kristuksen seuraajien vainot ovat alkamassa. Aina niitä on ollut joissakin päin maailmaa, nyt ne tulevat entisestään lisääntymään. Pahinta on että ne alkavat omasta joukosta. Oma perhe, oma seurakunta, alkaa vihata jäseniään jotka tahtovat elää Jumalan sanan mukaan ja totella sitä. Maailmassa elävät, uskoa tunnustamattomat, eivät niinkään vainoa kristittyjä. Vainoajia ovat, maailmassa elävät puolisydämiset ja tekopyhät uskoviksi itseään sanovat ihmiset. Jumalaan uskovia on runsaasti ihmisistä. Jumalaan uskoo Saatanakin ja vapisee. Koska näin on, ei ihminen joka sanoo uskovansa Jumalaan, ole välttämättä uudestisyntynyt, Jeesuksen seuraaja. Myöskään se ei todista kristityn aitoudesta, jos kertoo lukevansa Raamattua. Raamattuahan voi lukea, kuin mitä kirjaa tahansa, onhan se kirjojen kirja, siihen sisältyy useita kirjoja. Raamattuun voi uskoa, se ei kuitenkaan ole pelastavaa uskoa. Ei Raamattu itsessään pelasta ketään. Vain Jeesus Kristus pelastaa ja sellainen ihminen pelastuu, joka tunnustaa Jeesuksen Herrakseen ja Vapahtajakseen. Pyhä henki asuu Jeesuksen omassa ja Pyhä henki kirkastaa Raamatun sanan. Näin ihminen vähitellen alkaa noudattaa Raamatun sanan opetusta, opissa ja elämässä. Hengen hedelmät, ilo sekä rauha, ovat tunnusmerkkejä Jeesuksen seuraamisesta. Jeesus hyvä paimen, ohjaa meitä ja pitää meidät oikealla tiellä, Kristus-tiellä.

Jeesukseen uskovan tie on välillä kivikkoinen ja ” petoniporsaita”, on taipaleella esteinä. Uskovina kristittyinä, emme tuijota maailmassa tapahtuviin asioihin, vaan Kristukseen. Emme katso omiin sisäisiin tunteisiin, sillä ne vaihtelevat. Meillä on tieto, että Jeesus on kanssamme, tuntui miltä tuntui. Uskovalla ei ole syytä vajota toivottomuuteen, koska Jeesus antaa toivon elää. Tämä elämä on vain kauttakulku matka parempaan maahan. Jeesus hyvä paimen, vie meidät viheriäisille niityille lepäämään, virvoittavien vetten tykö Hän meidät johdattaa. Näitä vihreitä niittyjä Kristus johdattaa elämäämme, tavalla tai toisella. Saamme virvoitusta sielullemme, Jumalan sanasta. Raamatu, on yksistään, jo vihreä niitty. Sieltä voimme syödä sanan vihreää, elävää ravintoa. Kaikki vihreä kuvaa elämää ja iloa. Pyhän hengen vivoittava vesi virtaa Jumalan sanasta. Pyhän hengen iloöljy voitelee meitä. Vaikeuksien keskelläkään, emme narise, vaan kiittellemme Herraa. Olemme vielä lihassa eläviä, saatamme joskus ottaa ” ammattimurehtijan” roolin, katsomme itseemme ja mahdollisuuksiimme, tällöin luottamus Jumalan huolenpitoon horjuu. Kuitenkin Kristus armossaan ymmärtää, mitä tekoa me olemme ja ei käännä meille koskaan selkäänsä. Me, ihmiset saatamme kääntää selkämme Kristukselle, Jeesus ei tee sitä meille. Mitä painavammaksi ristimme tulee, Jeesus aina kantaa ristin raskainta päätä. Pimeimmässä pimeydessäkin loistaa Kristusvalo. Ilman ristiä ei olisi ristinuskoa, eikä kristittyjä. Kristuksen täytetty työ Golgatalla, antoi ihmiskunnalle, pelastuksen ja pääsyn Isän luokse ja Hänen yhteyteensä.

Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en minä pelkäisi mitään pahaa, sillä sinä olet minun kanssani; sinun vitsasi ja sauvasi minua lohduttavat.”

Maailmassa pimeitä laaksoja riittää. Ajoittain meidät näihin rotkoihin johdatetaan, oppimaan ja kasvamaan. Kuitenkin saamme olla turvallisella miellellä, näissä pimeissä laaksoissa, Jeesus on kanssamme.

Seurakunnan tehtäväksi on annettu hoitaa Kristuksen omia. Kristus on seurakunnan pää, ja me uskovat olemme Hänen lammaslaumansa. Jos yksi lammas lähtee laumasta pois, pitää seurakunnan johtajilla olla hätä tästä lampaasta. Onko lammas, laumasta pois lähtiessään, juuttunut takiaispensaaseen kiinni? Ellei itse pääse irti ja eikä löydä kotiin, toisten lampaiden joukkoon, avunanto joukkojen on oltava valmiina, etsimään kadonnutta. Toteutuuko tämä ja kenellä on vastuu tämän ajan seurakunnissa, seurakunnan jäsenistä? Yksinäinen lammas on helppo saalis raateleville eläimille, etenkin susille.

Sudet saattavat hyökätä lammastarhaan, raatelemaan lammaslaumaa. Vieraan tulen kantajat, ovat näitä raatelevia susia. Vierasta evankeliumia päästetään seurakuntiin. Sytytetään vierasta tulta Herran alttarille, silloin ovat raatelijasudet liikkeellä. Nämä eivätkä laumaa säästä. Tervehenkinen Jeesuksen seuraaja huomaa nopeasti, onko evankeliumi jota julistetaan aitoa pyhää, Kristukselle tuoksuvaa evankeliumia. Mikäli havaitsee hivenenkin vierasta tuoksua julistuksessa,  ei tarvitse olla voimas tuoksu, vierasta tuoksua kuitenkin. On syytä tällöin hylätä tällaisen opetuksen tuojat. Koska vähäinen hapatus hapattaa koko taikinan. Vääränlainen evankeliumi haavoittaa vähitellen kuulijansa. Se lupaa sellaista, mikä ei aitoon evankeliumiin kuulu. Lupausten jäädessä toteutumatta, pettymys haavoittaa pahasti. Haavoittuneet eivät uskalla palata takaisin, kotilaumaan, oikeaan lammastarhaan. Jeesus hyvä paimen kuitenkin on tällaisen lampaan hoitaja ja johdattaa oikealle tielle.  Hän ei saata kieltää omaa lupaustaan.  Hän on luvannut tuoda kadonnet takaisin ja haavoittuneet sitoa. Haavat ovat kipeitä ja helposti tällainen lammas jättäytyy pois seurakunnasta, nuolemaan yksin haavojaan.

Eikö ole välittäviä ja laupeudella varustettuja seurakuntien johtajia, koska näitä haavoittuneita alkaa olla aivan liikaa? Eivätkö seurakuntien johtajat aidosti välitä laumastaan. Tekevätkö he työtään palkan edestä? Eikö seurakunnan johtajaa Kristusta Jeesusta totella? Hän on laatinut työehtosopimuksen. Se on kirjoitettu Pyhän hengen inspiroimana, Raamatun lehdille. Eikö tätä työehtosopimusta työntekijät, seurakunnan johtajat noudata? Lampaat saavat elää rauhassa vuosia, ettei kukaan edes kysy, missä puuttuva laumanjäsen on ja mitä kuuluu?

Laumaa hajoitetaan monelta taholta, valvovia johtajia tarvitaan. Arinkaan lammas ei saisi lähteä laumasta karkuun. Nykyaika tuottaa monenlaista ” susirotua”.  Tarkkaan kuunneltava Ylipaimenen ääntä, Kristuksen ääntä. Näin emme jää susien raadeltaviksi. Jos lammas jää yksin, se on helppo saalis raatelija sudelle. Seurakunnan historian ajan on ollut susia lammaslauman keskellä. Aiemmin osasivat kristityt varoa näitä, koska olivat kuuliaisia Jumalan sanalle ja ottivat uskon Jeesukseen täydestä todesta. Nykyisin ” keskoskristityt”, eivät saa kunnon ravintoa. Ei saada ravintoa vahvistumiseen uskossa  ja kasvuun.  Ei opeteta tuntemaan hyvän Paimenen ääntä. Kristuksen ääntä. Opittuaaan kokemaan  Pyhän hengen voiman ja saamaan, Hänen antaman viisauden ja tiedon,  varjeltuu eksymästä susien keskelle.

Seurakuntia, lammaslaumoja hajoaa. Syntyy ” sekarotuisista” lampaista muodostuneita populaatioita, jotka ovat aidonnäköisiä. Alkuperäisen seurakuntamallin mukaisia. Jatkossa osoittautuvat epäaidoiksi seurakunniksi tai kulttiuskonnoiksi. Näissä sallitaan kaikki sellainen, mikä ei oikeaan Kristus-kalliolle rakennetuun seurakuntaan sovellu. Nuoriso vietellään näihin uusiin seurakuntiin ja se viehättää heitä. Miksi,  koska maailmallinen hyväksytään näissä seurakunnissa. Näyttää siltä, että vanhoissa seurakunnissa on myös tulossa sellaista toimintaa mukaan, jota ei Raamattu hyväksy ja Jumalan Pyhä henki murehtii. Kaiken tämän tulee tapahtua, koska kaikki on edeltä ennustettu Raamatussa. Yksikään piirto ei Raamatun sanasta muutu eikä poistu. Raamattua muokataan ihmisten mielenmukaiseksi, se mikä on Pyhän hengen tulikirjaimilla Raamattuun kirjoitettu ja sisäistetty, sitä ei mikään ihminen eikä mahti maailmassa voi toiseksi muuttaa. Jumalan sana on alusta loppuun saakka, niin ja aamen. A ja O, Alfa ja Omega.

Vaikka maailmassa kaikki horjuu ja maahan sortuu, silti Jumalan sana kestää aikojen vaihtuessa. Jumalan sanaan voimme luottaa ja turvata kaikkina aikoina ja kaikissa tilanteissa.

Sinä valmistat minulle pöydän minun vihollisteni silmien eteen. Sinä voitelet minun pääni öljyllä; minun maljani on ylitsevuotavainen.
Sula hyvyys ja laupeus seuraavat minua kaiken elinaikani; ja minä saan asua Herran huoneessa päivieni loppuun asti.

Kuningas Daavid kävi monia vaikeita aikoja elämässään lävitse. Hänellä oli vihollisia, olihan hän kuningas ja johti maataan. Filistealaiset olivat hänen kimpussaan uhittelemassa häntä. Kuitenkin Daavid turvasi Jumalan koko sydämisesti. Hän sai konkreettisesti kokea, mitenkä viholliset kukistuivat ja kuten hän toteaan tässä ihanassa paimen psalmissaan, ” Sinä valmistat minulle pöydän minun vihollisteni silmien eteen.” Varmasti Daavid sai monesti kokea tämän Jumalan huolenpidon vihollisten hyökkäysten aikana. Samoin sinä saat uskoa luottamuksella, Jeesuksen omiin sanoihin, sinunkin vihollisesi tullaan kukistamaan, olivatpa ne minkä nimisiä tahansa. Vihollisen joukoilla ei ole Kristuksen omaan mitään valtaa. Siksi vihollinen saa uhitella mutta ei vahingoittaa meitä. Me saamme iloita ja mennä eteenpäin, katse suunnattuna Kristukseen. Sinun pääsi voidellaan Pyhän hengen öljyllä, kuten tehtiin Daavidille. Sinun maljasi on ylitsevuotavainen. Iloöljyä saat maljaasi ylitsevuotavasti. Jeesus ei luvannut antaa Pyhää henkeään litroittain tai kilokaupalla, eikä muitakaan siunauksiaan mitata. Kristus antaa ylitsevuotavasti ja kukkaramitoin, kaikkea hyvää, jotka uskossa turvaavat Jeesukseen.

Jumalan hyvyys ja laupeus seurasivat Daavidin elämässä hänen elinaikanaan. Samoin Kristuksen oma saa uskoa, että Jumalan hyvyys ja laupeus ovat tänäkin aikana omistettavissa ja koettavissa elämässämme, mikäli seuraamme Jeesusta kokosydämisesti puhtaalla sydämellä. Kaikki tämä Jumalan hyvyys ei ole ainoastaan tätä aikaa varten.  Se jatkuu tämän elämän jälkeen, iankakkisuudessa. Daavid sanoo, ”… ja minä saan asua, Herran huoneessa päivieni loppuun saakka. ” Alkukielen tekstissä tämä sama on, ” Ja minä saan asua Herran huoneessa ikuisesti.”

Joidenkin pitkään Jeesusta seuranneiden mielestä, tuli uusien tuulien puhaltaa seurakunnissa ja uskovien keskuudessa. Raamattu ei kerro mitään uusista tuulista, joita pitäisi olla kristittyjen keskuudessa. Vanha Pyhän hengen virvoittava tuuli, saisi puhaltaa raikkaanpana. Tämä on rukoukseni. Vanhan ikiaikojen Jumalan sanan tulee olla ainut auktoriteetti tässä ajassa. Muuta evankeliumia ei tarvita kuin se, mitä Raamatun kansien sisään on kirjoitettu. Mitkään ihmisen aikaan saamat muutosyritykset, eivät tuota siunausta.  Se muutos minkä Pyhä henki tekee ihmisessä, se tuo siunauksen ja menestyksen. Menetysteologia, mistä paljon puhutaan, on oikeaa silloin, kuin se on sitä menestystä, jonka Jumalan sana antaa. Jumalan antamaan menestysteologia sisältää, kaikki inhimilliset tekijät. Suru, ilo, sairaus, terveys, köyhyys, rikkaus, puute, nälkä, vilu, helle, sota, rauha, kaikki, mitä elämään kuuluu tai puutuu tuosta luettelosta. Olisi yksitoikkoista elämä, jos aina olisi päivästä toiseen aivan samanlaista. Jumala viisaudessaan on antanut ihmiselle monipuolisen elämän, mistä ei vaihtelua puutu. Me toivomme jotakin uutta, joka toisi vaihtelua väljähtäneeseen hengellisyyteen. Muutosta haluaville, löytyy vastaus kirjasta. Vilkkuvaloja elämän merellä. ” Me toivomme täydellisempää voittoa elämässämme! Sen me löydämme, kun suostumme täydellisempään yhteyteen Hänen ristinsä kanssa. Karitsa on voittanut suurimman voiton lävistetyillä käsillään ja jaloillaan. Ainoastaan niin kauan kuin me viivymme ristin varjossa, viivymme Kaikkivaltiaan varjossa. Rististä pitää tulla meidän kotimme. Ainoastaan siellä me varjellumme.

Luulemmeko, että meille on olemassa jotakin muuta tietä? On monia, jotka eivät pääse eteenpäin tiellä sentähden, että he eivät tahdo ottaa päälleen sitä ristiä, jonka Herra on asettanut heidän tielleen. Lavealla tiellä voidaan kulkea ilman ristiä , mutta kaidalla tiellä on mahdotonta olla vailla sitä.

Vihollinen tahtoo aina ottaa ristin meiltä pois, niin että voisimme vaeltaa läpi elämän ilman ristiä. Meidän Vapahtajamme kolminkertainen kiusaus oli ensisijassa siinä, että vihollinen tahtoi estää Hänet lähtemästä ristin tielle. Sen tähden hän kysyi ” Oletko sinä Jumalan Poika?” Hän muistutti Herraa Hänen suuruudestaan ja oikeuksistaan, mutta Herra luopui suuruudestaan ja oikeuksistaan ja pysyi Ihmisen Poikana, Karitsana ja sellaisena Hän voitti.

Vihollisella ei olisi ollut mitään sitä vastaan, että Herra olisi näyttänyt valtansa kerran toisensa jälkeen, kunhan Hän vain olisi luopunut rististä. Sillä vihollinen tiesi erittäin hyvin, että Herran lävistetty jalka tulisi murskaamaan hänen päänsä ja Hänen lävistetty kätensä ottamaan häneltä valtansa. ” (G. Steinberger.) Tämä on Raamatullisen menetysteologian ydin ja Daavidin paimen psalmi, kiteyttää ytimekkäästi, miten ristinteologia toimii käytännössä.

Varas ei tule muuta kuin varastamaan ja tappamaan ja tuhoamaan. Minä olen tullut, että heillä olisi elämä ja olisi yltäkylläisyys. ” Joh. 10. 10. FINPR.

@LR.

This entry was posted on 7.5.2016. Bookmark the permalink.