Aasi Jeesuksen palveluksessa

”Siunattu olkoon hän, joka tulee, Kuningas Herran nimessä; rauha taivaassa ja kunnia korkeuksissa!” Luuk. 19: 38. KR 33/38.

Noin kolmen ja puolen vuoden palveluaika oli loppusuoralla. Ihmiseksi tullut Jumalan Poika Jeesus vaelsi kohti Jerusalemia. Loppu matkaan, Jeesus tarvitsi aasin. Opetuslapset hakevat Jeesukselle haluamansa aasin. Hidas, vaatimaton, itsepäinen aasi, se pääsee arvokkaaseen tehtävään. Jeesus autetaan selkään istumaan. Matka kohti Jerusalemin kaupunkia alkaa. Ihmisjoukko ja lähellä olevat opetuslapset hurraavat, ja huiskuttavat palmunlehviä. Ihmiset ympärillä levittävät vaatteita tielle. Jeesus Kuningas on suuressa suosiossa. Opetuslapset alkavat ylistää ja kiittää äänekkäästi Jumalaa. Kiittävät Jumalan suurista teoista, voimallisista teoista, joita opetuslapset olivat Jeesuksen nähneet tekevän. ”Siunattu olkoon hän, joka tulee, Kuningas Herran nimessä; rauha taivaassa ja kunnia korkeuksissa!”

Toistuu sama, mikä tapahtui Jeesuksen syntyessä maanpäälle. Enkelit ilmoittivat: ” Kunnia Jumalalle korkeuksissa, ja maassa rauha ihmisten kesken, joita kohtaan Hänellä on hyvä tahto! Luuk. 2: 14. KR 33/38.

Jeesus oli useimmille tuntematon. Siltikin, että Jeesuksen maine, oli levinnyt Jerusalemiin saakka.

Evankelista Matteus kertoo, ihmisten ihmettelevän kuka Jeesus on? Jeesuksesta kerrottiin. ” Tämä on se profeetta, Jeesus, Galilean Nasaretista.”

Vähitellen joukko kasvoi, opetuslasten lisäksi oli muitakin, jotka tahtoivat seurata Jeesusta. Kaksitoista opetuslasta, jotka Jeesus kutsui seuraajikseen, olivat Jeesuksen ” erityisoppilaita”, joita Jeesus koulutti tehtäviin, joista saamme myöhemmin evankeliumeista lukea.

Uteliaina ihmiset seurasivat Jeesuksen toimintaa. Etenkin korkeasti koulutetut kirjanoppineet papit, olivat uteliaita seuraajia, mutta hyviä myös arvostelemaan. Samoin tekopyhät fariseukset. He tiesivät miten olisi pitänyt elää ja toimia, kuitenkaan he eivät tehneet niin. Toisia olivat valmiita arvostelemaan ja tuomitsemaan. He elivät lainkirjainta noudattamalla, mutta yksin lain noudattaminen, ei muuta ihmistä. Laki ei ole evankeliumia, se ei vapauta. Vikoja etsivät fariseukset sitoivat ihmisiä. Heillä oli käskyjä ja määräyksiä, mutta ei neuvoja, miten käskyjä ja määräyksiä voi noudattaa oikein? Heiltä puuttui tieto, miten tehdään parannus vääristä teoista? He olivat vikoja etsiviä, omasta mielestään täydellisiä ihmisiä.

Kuitenkaan täydellistä ihmistä ei koskaan ole ollut, virheitä on jokaisessa.

Täydelliseksi emme tule edes uskovina. Saamme pahat tekomme ja syntimme anteeksi. Pyhä Henki, näyttää meille synnin, vanhurskauden, ja myös tuomion. Jumala tuomitsee ihmisen synnit.

Saatuamme syntimme anteeksi, olemme armahdettuja syntisiä. Uusi elämä alkaa Kristuksen seuraajana.

Kristuksen seuraaja ei ole vapaa paholaisen houkutuksilta. Meille jää myös lihallinen luontomme, joka ei tule täysin vapaaksi synnin viettelyksiltä. Taistelu jatkuu niin pitkään, kuin tässä ruumiissa olemme. Paholainen yrittää saada takaisin saaliinsa. Paholaista verrataan kiljuvaan jalopeuraan, joka pyörii ympärillä, saadakseen meidät takaisin omakseen.

Koska synti vaanii meitä, ei kerran armahdettu, ei ole aina armahdettu. Pitää välillä tarkistaa, vieläkö kuljen oikealla tiellä, vai olenko poikennut pois kaidalta tieltä? Parannuksen armoa tarvitaan niin pitkään, kuin maanpäällä olemme tässä lihan ruumiissa.

Omassa voimassamme, emme jaksaisi kulkea Kristuksen seuraajina. Mutta meille annetaan voimaksi Pyhä Henki, joka antaa meille voimaa jokaiseen uuteen päivään. Kristitty on päivän lapsi. Joka päivä pitää pyytää uutta armoa ja voimaa matkalle. Eilisen eväät eivät riitä seuraavaan päivään. Tämän vuoksi meidän on luettava Jumalan Sanaa, Elämän leipää. Sanasta saamme ravintoa, elää ja kasvaa uskovana. Pyhän Hengen virtaava vesi ja öljy, kastelee omaa puutarhaamme, mutta antaa siunauksia myös lähimmäisille. Kristitty on uskossa Kristukseen, täydelliseen rakkauteen. Rakkauteen, joka tekee pelkästään hyvää lähimmäisilleen. Tämä toteutuu mikäli, suhde Kristukseen on oikea ja Jumalan Sana elää meissä.

Kristus ei luvannut omilleen helppoa elämää, toisin kuin opetetaan. Kuitenkin Kristuksen seuraajina, olemme päässeet entisistä pahoista teoistamme vapaiksi. Tämä on parasta, vaikka kaikki vaikeudet eivät elämästämme poistu. Lähdemme Kristuksen seuraajina taistelun tielle, syntiä ja paholaista vastaan. Sota aseina hengelliset varustukset. Kaksi teräinen miekka Jumalan Sana, Pyhän Hengen voima, joka on atomiakin voimakkaampaa.

Hengellinen sota on rakkauden sotaa, lämmintä sotaa. Kristus on kerran kaikki voittanut, siksi me Jumalan soturit olemme voittajan puolella. Kristus on meidän Ylipäällikkö ja Hän antaa Sanastaan meille ohjeet taistelun tiimellykseen.

” Minun havaittaisiin olevan hänessä ja omistavan, ei omaa vanhurskautta, sitä joka laista tulee, vaan sen, joka tulee Kristuksen uskon kautta, sen vanhurskauden, joka tulee Jumalasta uskon perusteella. Tunteakseni hänet ja hänen ylösnousemisensa voiman ja hänen kärsimyksiensä osallisuuden, tullessani hänen kaltaisekseen. ” Fil. 3. 9 – 10. KR 33/38.

Tämä on elinikäinen prosessi, koko elämän kestävä vehnänjyvän tie. Kuolemista itselle ja omille haluille, että Kristus saisi enemmän tilaa elämässämme, kasvaessamme Kristuksen kaltaiseksi. Tämä tie vie kohti täydellisyyttä, kohti kirkkautta.

Jeesuksen matka jatkui kohti Jerusalemia. Kansanjoukko oli innoissaan. Missä Jeesus kulki, siellä oli aina uteliaita liikkeellä. Nyt koko kaupunki oli liikkeellä. Jeesuksen läsnäolo ei jättänyt ketään välinpitämättömäksi. Ihmiset kyselivät, ” Kuka Jeesus oli?” Sama kysymys olkoon myös aiheellinen tänäkin päivänä. Kuka Jeesus oli? Tiedätkö kuka Jeesus oli, ja on? Ellet tiedä, on tärkeää etsiä vastaus tähän kysymykseen.

Jerusalemissa Jeesus meni temppeliin. Jumalalle vihitty temppeli oli tullut liikekeskukseksi. Markkinapaikaksi. Jeesus tulistui, Hän kaatoi myyntipöydät ja ajoi kaupustelijat pois. Kyyhkysten myyjiä olisi vielä voinut sietää, jos he olisivat olleet oikealla asialla. Nuoret kyyhkyset olivat uhrieläimiä. Mutta kauppiaat eivät palvelleet Jumalan asiaa, vaan he olivat voiton tavoittelijoita. Siksi näidenkin myyjien pöydät Jeesus kaatoi nurin ja puhdisti temppelin. Jeesus aiheutti temppelissä kaaoksen, mutta näytti, ettei kukaan voinut olla Jeesuksen toimintaa vastaan. Jeesuksen ollessa vallassa, vastustajia ei ole. Näin käy myös silloin, kun profetiat toteutuvat, Jeesuksen tullessa toisen kerran maanpäälle. Hän puhdistaa asumuksensa puhtaaksi. Jeesus puolusti temppelin pyhyyttä. Hän sanoi: ” Kirjoitettu on.” Jeesus käytti aseena Hengen miekkaa, joka on Jumalan Sana. Jeesus ei siedä, että rukoushuoneet muuttuvat markkinapaikoiksi ja ryövärien luolaksi.

Temppeliin tuli sairaita, sokeita, rampoja ja Jeesus paransi heidät. Jeesus oli ja on, aina heikon puolella. Hänen luokseen saavat tulla köyhät ja syntiset, heitä Hän ei heitä pois. Lasten riemuhuudot Jeesukselle olivat mieleen. Ylipapit olivat näreissään tästä, mutta Jeesuksella oli heille vastaus valmiina.

”Mutta kun ylipapit ja lainopettajat näkivät, mitä kaikkea hämmästyttävää hän teki, ja kuulivat lasten huutavan temppelissä: ’Hoosianna, Daavidin Poika!’, he suuttuivat ja sanoivat hänelle: ’Kuuletko, mitä nuo huutavat?’
’Kuulen’, vastasi Jeesus. ’Ettekö ole koskaan lukeneet tätä sanaa: ’Lasten ja imeväisten suusta sinä olet hankkinut kiitoksesi’
? Matt. 21. 15- 17.

Jeesus oli aikansa pahennuksen aiheuttaja. Ihmiset eivät hyväksyneet Hänen saarnaansa parannuksesta. Suosittua ei ole puhua synnistä, eikä parannuksesta. Pian kaikki riemuhuudot muuttuivat pilkkahuudoiksi. Suosion osoitukset päättyivät. Ihmisten viha pääsi valtaan. Jeesuksen maanpäällinen toiminta päättyy pääsiäiseen. Lihaksi tullut Jumalan Poika joutuu ihmiskunnan historian suurimman kärsimysnäytelmän päärooliin. Meidän ihmisten suurten syntien sovitustyö on alkamassa. Me ihmiset olisimme ansainneet kaiken tuon, mitä Jeesus joutui meidän edestämme kärsimään. Hän oli syytön Jumalan Uhrikaritsa. Mutta Jeesus tahtoi viedä loppuun sen tehtävän, jonka Isä Jumala oli Hänelle antanut tehtäväksi. Hän tahtoi olla kuuliainen Isälleen loppuun saakka. Jos Jeesus ei olisi tullut maailmaan pelastamaan maailmaa, olisimme kaikki kadotuksen omia. Olemme tehneet syntiä ja olemme Jumalan kirkkautta vailla. Mutta Jumala armossaan ja rakkaudessaan armahti meitä, antamalla Poikansa syntiemme lunnaiksi. Golgatan täytetty työ on täydellinen. Meillä on Jeesuksen uhrikuoleman ja ylösnousemuksen kautta, pääsy Isän yhteyteen. Mekin synnissä syntyneet ja syntisenä saamme tulla rohkeasti ristin armoistuimen eteen. Ja Jeesuksen kallis maahan vuotanut Pyhä veri puhdistaa meidät kaikesta synnistä ja vääryydestä.

Joka rikkomuksensa salaa, se ei menesty, mutta joka ne tunnustaa ja hylkää, saa armon. Sananl. 28:13.

Jumalan Pojan Jeesuksen tie alkoi tallista, aasien ja eläinten syöttökaukalosta. Hän ratsastaa aasilla Jerusalemiin, pääsisäisjuhlille. Tietäen, että maanpäällinen työ alkaa olla loppua vailla valmiiksi suoritettu. Isän Jumalan tahto on noudatettu. Pian toteutuu se, minkä vuoksi Jumala tuli ihmiseksi. Viaton ja synnitön tehdään synniksi. Ihmisten suosiota Hän ei saanut nauttia. Nyt Hän hetken näyttää olevan suuressa arvossa. Kansa hurraa, mutta suosionositukset muuttuvat pilkkahuudoksi. Aasi itsepäisyyden vertauskuva on alussa ja lopussa, Jeesuksen ” palvelija.”

Me ihmiset olemme Jumalan silmissä yhtä itsepäisiä, kuin aasi. Siksi me itsepäiset tarvitsemme Jeesusta. Pääsiäisen juhlaa kohti menemme…

@LR

This entry was posted on 16.4.2019. Bookmark the permalink.