Kristuksen anteeksiantamus on iankaikkinen vapaus

” Mutta nämä ovat kirjoitetut, että te uskoisitte, että Jeesus on Kristus, Jumalan Poika, ja että teillä uskon kautta olisi elämä hänen nimessänsä.” Joh. 20: 31. KR 33/38.

Simon Pietari, Tuomas, Natanael ja Sebedeuksen pojat olivat Tiberiaan järven rannalla. Heidän kanssaan oli kaksi muuta opetuslasta. Evankelista Johannes on jättänyt heidän nimensä mainitsematta. Yhdessä miehet seisoivat rannalla ja ihastelivat järveä. Oli tyyni ilta ja hämärä lähestyi…

Simon Pietari sanoi.” Minä menen kalaan.” Toiset miehet innostuivat Pietarin ideasta ja sanoivat: ” Me lähdemme myös sinun kanssasi.” Miehet astuivat veneeseen. Miehet viettivät yön järvellä eivätkä saaneet kalaa. Miehet olivat turhautuneita. ”Miksi mitään ei tapahdu? On tylsää…tämäkin oli hukkareissu. Rahakukkaro oli jäänyt Juudaksen taskuun. Mistä saamme ruokaa?” Opetuslapset murehtivat. Hiljaa lipui vene kohti rantaa.

Mies seisoi rannalla. Opetuslapset näkivät miehen mutta eivät tunteneet miestä. ” Lapset, onko teillä mitään syötävää?” Mies kysyi. He vastasivat.” Ei ole.” ” Heittäkää verkot oikealle puolelle venhettä niin saatte.” Opetuslapset tekivät niin kuin käskettiin. Kaloja tuli verkkoon niin paljon, etteivät jaksaneet nostaa verkkoa ylös. Johannes, jota Jeesus rakasti ja joka rakasti Jeesusta, sanoi Pietarille:” Se on Herra.” Johannes oli oppinut Jeesuksen seurassa tuntemaan Jeesuksen.

Jeesuksen kärsimysdraaman yhteydessä, opetuslapsista Pietari oli kieltänyt Jeesuksen. Pietarin kuultuaan Johannekselta että rannalla on Herra. Pietari, huomasi olevansa ilman vaatteita ja hän hyppäsi järveen. Vesi peitti alastoman Pietarin. Syntiinlankeemus, Mestarinsa kieltäminen, hävetti vielä Pietaria. Eedenin paratiisissa Adam ja Eeva piiloutuivat jäätyään kiinni synnistä. Jumalan kieltoa oli rikottu. Kielletystä puusta oli otettu hedelmä. Kapina Jumalan sanaa vastaan saivat aikaan pelkoa ja häpeää. Jumalan Pojan Jeesuksen kieltäminen ja Jumalan Sanan vastainen elämäntapa, molemmat ovat syntejä. Joiden vuoksi ihminen pelkää ja häpeää edelleen. Ihminen on alaston ja paljas Jumalan edessä.

Sillä sinä sanot: Minä olen rikas, minä olen rikastunut enkä mitään tarvitse; etkä tiedä, että juuri sinä olet viheliäinen ja kurja ja köyhä ja sokea ja alaston. Minä neuvon sinua ostamaan minulta kultaa, tulessa puhdistettua, että rikastuisit, ja valkeat vaatteet, että niihin pukeutuisit eikä alastomuutesi häpeä näkyisi, ja silmävoidetta voidellaksesi silmäsi, että näkisit. Kaikkia niitä, joita minä pidän rakkaina, minä nuhtelen ja kuritan; ahkeroitse siis ja tee parannus.” Ilm. 3. 17 – 19. KR 33/38.

Hiillos hehkui. Hiilloksen päällä oli kala. Tarjolla oli myös leipää. Jeesus sanoi kalastajille: ” Tuokaa tänne niitä kaloja, joita te nyt saitte.” Pietari veti verkon maalle ja se oli täynnä suuria kaloja. Kaloja oli 153 kappaletta. Miksi näin tarkka lukumäärä? Tuskinpa lukumäärä oli tarkoitettu tilastomerkinnäksi. Kalansaaliissa on vertauskuvallinen merkitys. Jeesus opetti että lammaslaumassa on 100 lammasta. Täydellisessä lammaslaumassa ovat kaikki 100 lammasta. Jos yksi puuttuu niin Jeesus etsii, kunnes löytää kadonneen lampaan. Toisen Jeesuksen opetuksen mukaan kylvetty siemen tuottaa 100 kertaisen sadon. Kaikki kansat ja heimot, saavat kuulla sanoman Jeesuksesta Kristuksesta ja pakanoiden luku tulee täyteen. Sanoma Kristuksesta tähtää 100 prosenttiseen tuottoon. Israelin kansan jäännös on 50 joka kootaan yhteen. Jäljelle jäävä 3 on, Isä, Poika ja Pyhä Henki.

Jumalan- Kristuksen- ja Pyhän Hengen perustukselle rakennetaan Jumalan valtakunnan pelastussanoma. Kirkkoisä Augustinus on opettanut 10-käskyä on laki. Pyhän Hengen armolahjoja on 7. Laki ja armo on yhteensä 17 ja kun kaikki luvut, yhdestä seitsemääntoista lasketaan yhteen on summa 153. Luku 153 edustaa kaikkia niitä ihmisiä, jotka ovat lain ja armon kautta tulleet Jeesuksen luokse.

”Jos jollakin teistä on sata lammasta ja hän kadottaa yhden niistä, eikö hän jätä niitä yhdeksääkymmentä yhdeksää erämaahan ja mene etsimään kadonnutta, kunnes hän sen löytää?” Luuk. 15: 4. KR 33/38.

Kun paikalle tuli paljon väkeä ja kaikista kaupungeista virtasi ihmisiä Jeesuksen luo, hän esitti heille vertauksen: ”Mies lähti kylvämään siementä. Kun hän kylvi, osa siemenestä putosi tien laitaan. Siinä jyvät tallautuivat, ja taivaan linnut söivät ne. Osa putosi kalliolle ja lähti kasvuun, mutta oraat kuivettuivat, koska eivät saaneet maasta kosteutta. Osa putosi keskelle ohdakkeita, ja kun oras kasvoi, kasvoivat ohdakkeetkin ja tukahduttivat sen. Mutta osa putosi hyvään maahan, kasvoi ja tuotti satakertaisen sadon.” Tämän sanottuaan Jeesus huusi: ”Jolla on korvat, se kuulkoon!” Luuk. 8. 4 -15.

”Vielä taivasten valtakunta on nuotan kaltainen, joka heitettiin mereen ja kokosi kaikkinaisia kaloja. ” Matt. 13: 47. KR 33/38.

Nuotta ja verkko eivät repeile. Joku voi sanoa että kyllä ne repeilevät. On monia kirkkokuntia ja uskonsuuntia. Hajaannusta on tapahtunut. Jumalan näkökulmasta katsottuna  kaikki ihmiset, jotka ovat tulleet Jumalan valtakuntaan sisälle. Ihmiset jotka tunnustavat Jeesuksen Kristuksen Herrakseen ja Vapahtajakseen ja ovat tulleet tuntemaan Kristuksen. He jotka ovat antaneet Jeesuksen kalliin maahan vuotaneen veren puhdistaa omantunnon synneistä ja pahoista teoista. Kaikki jotka ottavat Jumalan sanan vastaan, niin sana alkaa kasvattaa, ja muuttaa sisäistä ihmistämme. Nämä henkilöt muodostavat Jumalan valtakunnan verkon  joka vedetään kerran iäisyyden rannalle.

Jeesus on noussut kuolleista. Ylösnousemuksen kirkkaus on maailmassa. Koko maailma tietää, hauta on tyhjä. Kristus on voittanut kuoleman ja synnin. Paratiisissa koettu tappio.  Ihmisen syntiin lankeemus ja siitä seurannut tuomio ei ole Jumalan viimeinen sana. Kalliohaudasta avautuu uusi paratiisi uusi Eeden. Kristus Jeesus on valmistanut Golgatalla meille tien Isän Jumalan yhteyteen. Jumalan viimeinen sana on Kristus.

Ylösnoussut Jeesus Kristus kutsuu kalastajia. Kristus ei kutsu suuria uskonsankareita ei ” rotusakkia”, eikä valioyksilöitä työhönsä. Kieltäjä Pietarista tuli ensimmäisen seurakunnan perustaja. Epäilevä Tuomas kelpasi Jeesuksen työtoveriksi. Inhimillisesti epäonnistuneita Kristus kelpuuttaa työhönsä. Minkä vuoksi? Koska Jumalan valtakunta ei ole sitä mitä me ihmiset olemme, vaan se mitä Kristus on ja mitä Hän tekee. Epäonnistuneille kalastajille Jeesus tarjosi aterian, ja antoi saaliin. Jos me ihmiset saisimme määrätä työntekijät seurakuntiin, olisi joukko korkeasti koulutettuja ja kovia ihmisiä tuomarin tehtävissä. He olisivat tuomitsemassa syntisiä ja epäonnistuneita. Jumalan laatukriteerit ovat toiset, Jumala armahtaa ja kutsuu yhteyteensä, sen mikä on maailmassa halpasukuista. Heikot ja epäilevät saavat tulla sisälle Jumalan seurakunnan yhteyteen. Armahdettujen syntisten joukkoon jotka Jeesusta rakastavat ja joita Jeesus rakastaa.

”Vaan sen, mikä on hulluutta maailmalle, sen Jumala valitsi saattaaksensa viisaat häpeään, ja sen, mikä on heikkoa maailmassa, sen Jumala valitsi saattaaksensa sen, mikä väkevää on, häpeään,
ja sen, mikä maailmassa on halpasukuista ja halveksittua, sen Jumala valitsi, sen, joka ei mitään ole, tehdäksensä mitättömäksi sen, joka jotakin on. ”
1. Kor. 1. 27 -28. KR 33/38.

Ylitse kaikkien rajojen
tuska ja murhe on yhteinen.
Ihmisten ainoa lohdutus
on kaikki voittava rakkaus.
Joka päivä eteemme avautuvat
uudet mahdollisuudet ja tiet.
Sinä johdatat meitä maailmaan
ja voimaa suot yhä uudestaan.
Sinä kannat, sinä viet,
sinä kannat, sinä viet.

Ylitse kaikkien rajojen
riemu ja kiitos on yhteinen.
Kristuksen anteeksiantamus
on iankaikkinen vapaus.
Joka päivä eteemme avautuvat
uudet mahdollisuudet ja tiet.
Sinä johdatat meitä maailmaan
ja voimaa suot yhä uudestaan.
Sinä kannat, sinä viet,
sinä kannat, sinä viet.

Ylitse kaikkien rajojen
sana on vietävä yhteinen.
Kristuksen armo ja siunaus
on meille elämä, pelastus.
Joka päivä eteemme avautuvat
uudet mahdollisuudet ja tiet.
Sinä johdatat meitä maailmaan
ja voimaa suot yhä uudestaan.

Sinä kannat, sinä viet,
sinä kannat, sinä viet.

Pia Perkiö 1977. Virsikirjaan 1986. | Sävelmä: Ahti Kuorikoski 1977.

@LR.

This entry was posted on 13.5.2020. Bookmark the permalink.